Friday, August 29, 2008

Beta Billy: use case scenario(s)

Enkele weken terug vertoefde ik op een evenement alwaar vouchers uitgedeeld werden door Mister Billy. Mister Billy is bezig met het op de markt brengen van virtuele Bongo-bonnen, een soort van pre-paid kredietkaart die je kan gebruiken bij online winkels. Het concept is tweeledig: ofwel koop je er voor jezelf (ik vermoed via Visa/Mastercard-toestanden), ofwel krijg je een Billy-bon van iemand die er eentje voor jou gekocht heeft.

Zodus kreeg ondergetekende begin deze week een mailtje van Ludwig van Billy: de zogenaamde activatie-mail. Deze mail bevat een URL die je naar jouw persoonlijke Billy-pagina brengt (na - gratis - registratie).

Na registratie (er zijn problemen gemeld dat je het e-mailadres moet gebruiken waarop je de activatie-mail hebt ontvangen) krijg je dan je GSM-nummer te zien en twee knoppen: eentje om je nummer te bevestigen, eentje om te zeggen dat het getoonde nummer verkeerd is (in het laatste geval moet je je correcte nummer ingeven, en dan laten bevestigen door de persoon die de Billy-bon gekocht heeft) . Je GSM-nummer is onontbeerlijk om de Billy-bon te gebruiken, er wordt per SMS namelijk een activatie-code verstuurd naar je GSM. Deze code dien je dan in te typen op de Billy-webpagina.

Helaas, ik ben zelf niet verder geraakt dan hier: bij mijn overschakeling van Mobistar naar Base is er blijkbaar iets verkeerd gegaan, waardoor het sms-je van Billy nooit bij mij aankomt (althans volgens Paratel, de firma die de SMS-jes verstuurt. Paratel ken je misschien van de mails van JIMtv.). Hopelijk ben ik de enige met dit probleem, anders kan het wel een serieuze domper zijn op de user experience van Billy. De andere aanwezigen van het event slagen er blijkbaar wel in om hun Billy-bon te gebruiken, so overall the user experience should be safe. :-)

3 comments:

Lucie said...

Hey,
anders kan je de bon laten registreren op mijn gsm-nr, en geef ik je dan de code of regelen we dat anders. Bij mij waren er geen problemen, en heb toch nog niet direct een idee van wat ik met mijn bongo ga doen. Ge moet maar mailen.

Anonymous said...

grappig,verschil (qua koopgedrag) tussen man en vrouw stond vrij centraal op bggd en nu valt het me op dat jij 'mister' billy gebruikt,terwijl ik het net een geslaagde unisex naam vind. Interpretatie volgens geslacht :)

boskabout said...

Goh, ik denk da'k vooral Billy associeer met de mensen die het gepresenteerd hebben, i.c. 2 mannen. Nu ja, uiteindelijk gaat het om een product, en dat heeft bij mijn weten geen geslacht :-).