Friday, August 29, 2008

Nieuws.be - enkele bedenkingen

Deze avond is het pre-launch van Nieuws.be, een online nieuws-aggregator (te vergelijken met een RSS-reader geabonneerd op de feeds van talrijke nieuws-sites en persagentschappen). Op dit allereerste nieuwscafé waren exclusief enkele bloggers uitgenodigd (waaronder dus ondergetekende *doet een knoppeke open van zijn hemd*). Helaas kon ik niet aanwezig zijn.

Desalniettemin wil ik toch mijn (on-the-fly bedachte) opinie over de site geven:


  • de site is zeer web2.0: dynamisch en community-gericht (jawel, je kan weer eens vriendjes maken). Verder een tamelijk hip design: niet storend, geen gezever met Flash.

  • Alleen: er zijn teveel kliks nodig om te zien wat ik eigenlijk wil zien. Er staat teveel informatie op, soms zelfs dezelfde informatie (Belga publiceert iets om 19u54, De Morgen neemt het over om 20u16: beide komen op de frontpage van nieuws.be). Misschien is 1280x1024 niet meer groot genoeg...



  • Ook het 3-kolommen systeem vind ik niet zo geslaagd: ze staan te dicht op elkaar, de informatie vraagt eigenlijk om over het ganse scherm verspreid te worden, en niet op elkaar geperst.

  • Kleuren zitten wel snor vind ik.

  • Uitgebreide bronnen (volgens de live-tweets van de aanwezigen zouden er 2500 bronnen gebruikt worden).

  • Ook input van de gebruikers zelf (en sommige blogs worden ook gebruikt als feed, waaronder ondergetekende).

  • Misschien moet ik eens beginnen oppassen met wat ik schrijf op m'n blog.



Beter dan deredactie.be qua looks & content, maar het filteren van de geleverde content zal toch wat mankracht vergen, vrees ik (zowel voor de mensen van Nieuws.be, als voor de gebruikers)...

No comments: